tisdag 15 oktober 2013

Motivation till träning

Jag får många gånger frågan hur jag orkar ha sån motivation till att träna varje vecka så här kommer några tips som iallafall hjälper mig att hålla igång:

1. Sluta fokusera på ytliga kroppsförändringar!
Alldeles för många gör det stora misstaget att plötsligt sätta upp ett mål att nu sjutton ska extrakilona bort och jag ska bli fit/smal/muskulös. Gymkort inskaffas och här tränas det för fullt i två, tre veckor men eftersom du inte ser resultaten du vill ha tillräckligt snabbt tappar du motivationen innan en månad gått.

2. Fokusera på ökad styrka istället!
Skriv träningsdagbok! Bokför alla övningar och vikter och sträva efter att öka antingen på vikterna eller reps/set varje vecka. Som nybörjare ser du dessutom snabbare resultat på viktökningarna.

3. Lägg upp delmål med din träning!
Om du har som mål när du börjar att du ska klara av 10 chins x 3 kommer du att tröttna innan du är där. Börja istället med att lägga upp som mål att klara av din första chins inom nån vecka. Realistiska mål är A och O.

5. Teknik framför vikt!
Självklart är det toppen när man kan höja vikterna, men höj inte på vikten innan du har övat in rätt teknik. Fel teknik med för tung vikt gör otrolig skada för kroppen. Fokus på kontakten är det som gäller!

4. Känn efter hur kroppen reagerar!
Sover du plötsligt bättre om nätterna? Har du mera energi och ork på jobbet? Upplever du att dagarna känns roligare och lättare? Jag kan lova att träningen har sin del i förändringarna.

5. Välj bort övningar som du ogillar!
Går du och kallsvettas innan en övning och kör den snabbt och okontrollerad bara för att få den gjort, lämna bort den och hitta en annan liknande övning som du gillar bättre även om det är en ''sämre'' övning. Den ger ändå mera i slutändan.

6. Finns absolut ingen motivation att träna, ta en dag vila! 
Vissa dagar har man helt enkelt mera motivation. Jag skriver oftast in mina pass i kalendern så jag vet att jag får dom gjorda, men har jag lust att träna under en vilodag gör jag det och tvärtom.
Går jag till gymmet och sitter där och stirrar i väggen har jag lärt mig att det är bättre att gå hem istället och pröva igen nästa dag. Ett uselt pass tar död på träningslusten!

7. Sov tillräckligt och ät mycket och näringsrik mat! 
Sömnen och maten är något du måste prioritera mera om du ska orka träna eller komma nånvart.
Många tror att dom äter tillräckligt men jag lovar, Tränar man flera dagar i veckan kan du äta som en häst (typ) och ändå inte få i dig det kroppen behöver för att kunna byggas upp. Dock gäller det att föredra bra mat och minska på vitt mjöl, dåliga fetter och socker!

8. Undvik alkohol! 
Innan jag började med styrketräningen blev det en del utgångar på helgerna. Nu kan jag inte minnas när jag varit ute senast. Och ärligt är det inget jag saknar. Saknar inte heller att träffa folk och vara lite social en lördagskväll, dom flesta är ändå så runda under fötterna och kommer inte ihåg dig nästa dag. Hellre går jag till gymmet tidigt en söndagmorgon och njuter av att det nästan är folktomt och av den härliga känslan efter passet istället för att ligga under täcket med en baksmälla av högre grad och veta att jag sabbat två träningspass.

9. Skaffa nya bekanta på gymmet!
Vistas man 6 dagar i veckan på gymmet kommer du att träffa på samma människor massor av gånger. Varför inte dela lite tankar och få prata av sig lite träning med nån som uppenbarligen är av samma intresse. Menar såklart inte att man ska sätta sig ner och prata istället för träna, men några ord mellan seten skadar inte. Om inte annat så för min del räcker ett ''hej'' gott och väl för att pigga upp ett pass.

10. Undvik konditionsträning direkt inpå styrkepassen!
Som jag redan skrivit om var jag ut i löpspåret varje dag innan jag började styrketräna. Men då hade jag ändå mer fett på kroppen än vad jag har nu, Kilona jag tappade var mest muskler.
Nu vet jag att det är muskler som förbränner mest och nej, jag kommer inte ihåg när jag sprungit en joggingtur senast. Ska jag träna kondition är det HIIT intervaller på max 20 min vilket inte heller är ofta.
Gillar du däremot löpning så spring gärna, men ta det på en dag då du inte ska styrketräna eftersom det hämmar muskeluppbyggandet.

11. Lite träning är bättre än ingenting!
Du måste inte träna sex dagar i veckan, inte heller fem, eller fyra. Kör du för hårt ut i början kommer det inte att hålla i längden. Samma sak under ett styrkepass, passet måste inte vara 60 minuter för att räknas.
Varje sekund av träning är bättre än inget.
Men - Åtminstone en vilodag i veckan är nästan ett måste om kroppen ska kunna återhämta sig efter all träning. Det är under vilan musklerna byggs upp!

12. Inse att det inte finns några genvägar - Rom byggdes inte på en dag! 
Vill man något måste man kämpa för det. Alla har en gång börjat från noll.


Inga kommentarer: